Trombonestraat 123

3822 CW Amersfoort

Bij niet urgente vragen

Stuurt u ons een e-consult

Praktische Informatie

Balie Zielhorst

Praktische Informatie

Onze balie is op werkdagen geopend van 8:00 tot 17.00 uur. U kunt hier langskomen voor het plannen van afspraken, maar ook om urine in te leveren of het afhalen/brengen van papieren is de balie geopend.  

Wij willen u goede huisartsenzorg aanbieden, en doen daar ons uiterste best voor. Helaas wordt ons personeel toch nog geconfronteerd met onvrede, emotioneel en in uitzonderlijke gevallen zelfs agressief gedrag van patiënten.

Gelukkig gaat het om een heel klein deel van al onze contacten, maar dreigementen en agressie kunnen en willen wij niet accepteren. Dit wordt intern gemeld en besproken met de praktijkeigenaren.

De assistentes zijn een belangrijke schakel in de praktijk en doen dagelijks hun best om de zorg voor u zo goed mogelijk te leveren en ons te ondersteunen in onze werkzaamheden. Als iets niet gaat zoals u dat verwacht of graag wilt, dan zijn wij altijd bereid hierover in gesprek te gaan.

Het komt steeds vaker voor dat patiënten zonder (tijdige) afmelding niet op afspraken bij de huisarts, praktijkondersteuner of assistente verschijnen. Daarom voeren wij op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een ‘no-show’ tarief in.

Waarom een no-show tarief?

Steeds meer mensen willen een afspraak maken voor het spreekuur, maar ook steeds meer mensen komen zonder bericht niet opdagen. In de tijd die voor u gereserveerd stond had de huisarts, praktijkondersteuner of assistente ook iemand anders kunnen helpen. Onze praktijk wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. U wil met uw medische klacht immers ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. Daarom rekenen wij een no-show tarief wanneer u zonder tijdige afmelding niet naar uw afspraak komt.

Kunt u niet op uw afspraak komen?

Meld dit dan indien mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren (maandag t/m vrijdag). De afspraak wordt uit onze agenda verwijderd; wij kunnen een andere patiënt helpen en u kunt zo nodig direct een nieuwe afspraak bij ons maken. Dit geldt ook voor afspraken die u maakt via de website. Er wordt bij tijdige afzegging (meer dan 24 uur voor de afspraak) géén no-show tarief berekend. 

De hoogte van het no-show tarief

Het no-show tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt voor het beschikbaar stellen van de ruimte en de medewerkers. De tarieven van het no-show tarief zijn €15,- voor een consult van 15 minuten en tot €35,- voor een consult langer dan 15 minuten. Hier vallen ook alle consulten bij de assistentes en praktijkondersteuners onder.

Let op: uw zorgverzekeraar vergoedt de no-show factuur niet.

Urine kunt u, in een potje voorzien van uw naam en geboortedatum, elke ochtend van 8.00 tot 11.00 uur inleveren. Aan de balie kunt u een formulier invullen waarop de klachten vermeld worden. U kunt tussen 14.00 en 16.00 terug bellen voor de uitslag.

U heeft sinds een of enkele dagen last van de volgende verschijnselen:

  • Het plassen doet pijn of geeft een branderig gevoel.
  • U voelt vaker aandrang om te plassen, maar per keer plast u minder. 
  • De aandrang op zich kan al pijn doen. 
  • U kunt ook pijn hebben in uw onderbuik of rug.
  • De plas kan troebel zijn of er kan bloed in zitten. 
  • Bij een gewone blaasontsteking heeft u geen koorts, hooguit wat verhoging.
  • Soms gaat een blaasontsteking over in een ontsteking van het nierbekken. U voelt zich dan zieker, met koorts en vaak ook pijn in uw flank of zij.

Een urineonderzoek op de huisartspraktijk is vaak voldoende om een blaasontsteking aan te tonen. De uitslag is meestal binnen een dag bekend.  

 

Opvangen en bewaren van de urine

  • Vang de eerste ochtendurine op in een schoon potje en sluit dit goed af.
  • Download & print het urinebriefje en vul deze zo volledig mogelijk in. Op de praktijk zijn deze formulieren ook beschikbaar.
  • Breng de urine binnen twee uur naar de praktijk.
  • Kunt u het pas later brengen? Zet het potje dan in de koelkast
  • Breng de urine met het ingevulde formulier onderzoek urineweginfectie voor 11:00 uur naar de praktijk.

Tussen 14.00-16.00 kunt u bellen voor de uitslag.

Adviezen bij een blaasontsteking :

  • Zorg dat u veel drinkt (anderhalf tot twee liter per dag). Zo helpt u te voorkomen dat bacteriën zich in uw blaas ophopen en weer een blaasontsteking veroorzaken: 
  • Stel het plassen niet onnodig uit, maar ga als u aandrang voelt naar het toilet.
  • Plas de blaas helemaal leeg.
  • Heeft u als vrouw vaak een blaasontsteking? Plas dan direct na het vrijen. Bacteriën die tijdens het vrijen in de plasbuis zijn gekomen, plast u dan snel weer uit.
  • Cranberryproducten (bijvoorbeeld cranberry capsules) helpen soms om een blaasontsteking te voorkomen.
  • Goed plassen kun je leren!

Als u graag de uitslag van uw onderzoek wilt weten, kunt u dit direct aan de assistente vragen.
Zij kan de onderzoeken inzien en u vertellen wat de uitslag is. Als er vragen zijn m.b.t de uitslag kan de assistente dit overleggen met de huisarts en eventueel een afspraak op het telefonisch spreekuur maken. Wist u dat u de meeste uitslagen ook online kan inzien in uw patiëntenportaal?

Al sinds 1988 – als een van de eerste praktijken in midden Nederland – worden er in gezondheidscentrum Ziehorst sterilisaties bij de man uitgevoerd. Veel huisartsen in de omgeving en ook huisartsen in opleiding uit Utrecht leerden bij ons hoe deze zogenaamde vasectomie uit te voeren.

Huisarts Dr. Westenberg voert de ingreep uit. In tegenstelling tot het Meander ziekenhuis wordt u door ons uitgenodigd voor een gesprek met de huisarts waarin uitgelegd wordt wat er precies gebeuren gaat. Ook krijgt u een tablet mee die ervoor zorgt dat u de ingreep meer ontspannen beleeft.

Voor een afspraak kunt u zich dagelijks aanmelden bij de assistente. Een verwijzing door uw huisarts stellen we op prijs maar is niet verplicht. Informeer van tevoren bij uw zorgverzekeraar of de ingreep vergoed wordt 

We raden u aan vooraf de folder vasectomie vast te lezen.

Doktersverklaring

De huisarts krijgt regelmatig van patiënten het verzoek tot het afgeven van een verklaring over bijvoorbeeld ziekte, invaliditeit en arbeidsongeschiktheid.

In Nederland is het voor de huisarts echter niet toegestaan een dergelijke verklaring af te geven. Instanties die zo’n verklaring van u willen ontvangen kunt u hierop wijzen door de informatiebrief verklaring huisarts te overhandigen.

U heeft van de huisarts gehoord dat hij/zij geen ‘geneeskundige verklaring’ afgeeft. Uw huisarts heeft daarbij gehandeld op grond van de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld.

 

In het kort een toelichting op deze regels

De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend huisarts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte?

Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts (dus niet de ‘eigen’ dokter). Zo’n arts kan een eigen beoordeling maken van uw situatie. Als dat nodig is, kan die arts, met uw toestemming, ook nog extra informatie opvragen bij uw behandelend arts(-en).

 

De belangrijkste redenen voor dit standpunt

De KNMG vindt het belangrijk dat de behandelend huisarts zich kan concentreren op uw behandeling en een goede vertrouwensrelatie met u kan opbouwen. Uw huisarts moet dan niet in allerlei belangenconflicten raken. Om dit te voorkomen moet er een scherpe grens zijn tussen de behandeling en het beoordelen of u voor bepaalde voorzieningen in aanmerking kunt komen. Op deze manier staat niets u in de weg om uw arts alle informatie te geven die noodzakelijk is voor uw behandeling.

Daarnaast is uw huisarts vaak niet op de hoogte van de criteria die worden gehanteerd voor het al dan niet toewijzen van bepaalde voorzieningen. Daardoor is het vaak niet mogelijk om een goed oordeel te geven. Het is ook in uw belang dat de onafhankelijke arts die de geneeskundige verklaring afgeeft goed weet welke punten wel en niet van belang zijn bij de beoordeling.

 

Wat kunt u nu nog zelf doen?

U kunt navragen bij de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt of u niet kunt volstaan met een verklaring van uzelf over uw gezondheidstoestand, eventueel in de vorm van een in te vullen vragenlijst.

U kunt uw huisarts vragen om een afschrift van uw medisch dossier waarin bepaalde belangrijke feiten over uw gezondheidstoestand staan vermeld (bijvoorbeeld de uitslag van een looptest, de uitslag van een meting van uw gezichtsvermogen etc.) en die toesturen aan de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt

Herhaalrecepten kunt u bij voorkeur bestellen via de site van Apotheek-Zielhorst.

Klik hier voor meer informatie en het aanmeldformulier, ook kunt u ook de doosjes door de brievenbus heen doen bij de apotheek.

Voor medicatie die u niet dagelijks gebruikt, gewijzigd is, of al enige tijd niet meer gebruikt heeft kunt u met de assistente bellen.

1. Inzage in uw dossier

U heeft als patiënt het recht om uw medisch dossier in te zien of hier een afschrift van op te vragen. Dit geldt ook voor de schriftelijke informatie in het dossier die is verkregen van andere (behandelende) artsen. Maar het geldt niet als de informatie in het dossier over andere personen gaat en de privacy van anderen schendt. De persoonlijke werkaantekeningen van de arts maken geen deel uit van het medisch dossier en vallen daarmee ook buiten het inzagerecht van de patiënt. Wilt u hierover meer weten, raadpleeg dan de website van de artsenfederatie KNMG:  KNMG Inzage medisch dossier

Na overlijden

Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.

Vanaf 1 juli 2020 is het mogelijk om zelf uw dossier in te zien. U kunt hiervoor een account aanmaken in het patient portaal. Ook kunt u de praktijk vragen om uw dossier als een PDF bestand op een eigen USB stick te zetten zodat u dit kan inlezen.

2. Kopie medisch dossier

Vanaf 1 juli 2020 is het mogelijk om zelf uw dossier in te zien. U kunt hiervoor een account aanmaken in het patient portaal. Ook kunt u de praktijk vragen om uw dossier als een PDF bestand op een eigen USB stick te zetten zodat u dit kan inlezen. Het verstrekken van een kopie duurt minimaal een week.

Legitimatie

Als u de kopieën ophaalt, moet u zich legitimeren met een geldig identiteitsbewijs; een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

Voor meer informatie over ‘Inzage in uw dossier’ kunt u de betreffende brochure bestellen of downloaden via www.npcf.nl

3. Overdracht van uw dossier

Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. Hiervoor is een richtlijn opgesteld (KNMG Advies voor overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts).

Bij het uitschrijven bij uw huisarts kunt u uw dossier naar uw nieuwe huisarts laten opsturen. Uw medisch dossier wordt dan door uw huisarts persoonlijk of per aangetekende post overgedragen.  U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier.

Gebruik voor het opvragen van uw eigen medische gegevens het volgende formulier:

Aanvraag formulier medische gegevens opvragen

Meer informatie kunt u hier vinden:

1. Informatie van de Patiëntenfederatie NPCF

2. Brochure Een andere huisarts kiezen: informatie voor patiënt en huisarts

Wie op reis gaat wil zo goed mogelijk beschermd zijn tegen ziekten die op de reisbestemming heersen. Voor een goed advies en de benodigde injecties kunt u bij de GGD terecht. Voor meer informatie, of het maken van een afspraak klikt u hier.

Vanuit de praktijk geven wij per 1 januari 2024 geen reizigersadviseringen meer.

Om zorg op maat te kunnen leveren is het belangrijk dat de huisarts op de hoogte is van uw wensen, doelen en voorkeuren voor zorg in de laatste levensfase.

Het is belangrijk om deze wensen op tijd vast te leggen, vooruitlopend op een moment dat u wellicht zelf niet meer in staat bent om deze beslissing te nemen.

Wij nodigen u uit voor een gesprek met uw huisarts of de praktijkondersteuner om uw wensen en verwachtingen kenbaar te maken en samen met hem/haar een beslissing hierover te maken.

Te denken hierbij valt aan ziekenhuisopnames, reanimatie, plaats van overlijden en euthanasie.

Voor meer informatie kunt u terecht op: thuisarts -> Levenseinde

Translate »

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. 

Om online een afspraak te maken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Heb ik wel een afspraak nodig?

thuisarts_logo

Liever telefonisch?

Registreer uzelf bij onze praktijk

1
2
3
4
Last Page
Kunt u ook aangeven waarvoor?

Wij nemen nieuwe patiënten aan

Schrijf u in via het formulier

Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen. Vul het formulier volledig in. U ontvangt binnen 72 uur een bevestiging van onze praktijk per mail. 

Heeft u nog verdere vragen? Dan kunt u een telefonische terugbelafspraak maken. 

Neem hiervoor contact op met onze doktersassistente.

Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk.

Om de uitslag van uw recente (lab-) onderzoek te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Uitslagen onderzoek

Via Mijn Medisch Dossier is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:

– Laboratoriumuitslagen 
– Lichamelijk onderzoek 
– Toegangslogboek 
– Verslaglegging
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten 
– Actueel medicatieoverzicht

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk.  

Om uw een e-consult (een belangrijk minder dringend bericht) te versturen aan uw huisarts dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

E-Consult

Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.

Toch liever telefonisch? Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. 

Om uw actuele medicatie te bekijken en te herhalen dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Herhaalmedicatie

U kunt via deze website uw eigen chronisch actieve medicatie herhalen. Als u langere tijd één of meerdere medicijnen gebruikt, heeft de apotheek speciaal voor u een gratis service: zij zorgen ervoor dat uw medicijnen op een vooraf afgesproken tijdstip klaar staan. U hoeft dan bijna nooit meer een herhaalrecept bij uw huisarts aan te vragen.

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. Zo kunt u uitslagen inzien, herhaalrecepten aanvragen of een vraag stellen aan uw huisarts. U kunt dit regelen op twee manieren: via de ‘patiëntenomgeving’ op onze website of met de ‘Mijn Huisarts Online’ app.

Dossier inzage

Uw huisarts zet alle informatie over uw gezondheid in de computer. Dat heet een medisch dossier. De huisarts zet er bijvoorbeeld in welke ziektes u heeft, welke onderzoeken en behandelingen u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt. Zo staan uw medische gegevens allemaal bij elkaar.

Gegevensuitwisseling

Hoe werkt het Landelijk Schakelpunt?

Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.

Herhaalrecept Bestellen

1
Uw gegevens
2
Gegevens Apotheek
3
Medicijnen
4
Last Page
Voorletters
Achternaam
Geboortedatum
Email *
Telefoonnummer
Apotheek
Laten Bezorgen?
Medicijnen
Opmerkingen
Ga naar de inhoud